fredag 7 december 2007

Lunch på hög höjd


Så här när det börjar dra ihop sig till jul är det gott om kalas. Den här veckan har jag varit på två julluncher; igår var det Beijing Ladies Golf som arrangerade och idag åt jag traditionellt svenskt julbord tillsammans med SWEA-damerna. SWEA står förresten för Swedish Women’s Educational Association, och är en global förening för svenska kvinnor som bor eller har bott utomlands. Här i Beijing är det ca. 140 medlemmar vad jag förstått, men det var första gången jag var med på en av deras aktiviteter.

Torsdagens lunch med BLG hölls på Capital Club, vilket för min del blev den andra gången på två dagar som jag besökte detta ställe; SEBs föredrag var nämligen i samma lokal. Klubben ligger uppe på 51 våningen, så utsikten är fantastisk om det är en klar dag. När bilden togs var det OK, men inte mer än så. Byggnaden i mitten är CCTVs nya högkvarter. CCTV är den statliga kinesiska televisionen och den holländska arkitekten Rem Koolhaas har designat de två 230 meter höga, L-formade tornen som kommer kopplas ihop i en loop. Det blir definitivt en av stadens mest spektakulära byggnader enligt vad man kan se på den färdiga, projecerade versionen ovan. Som allt annat ska den stå färdig till OS.

Inga kommentarer: