tisdag 18 mars 2008

Tuffa arbetsvillkor

Som den flitige läsaren av denna blogg noterat så pluggar jag ju kinesiska. Vår grupp har ända sedan den första lektionen letts av en alldeles utmärkt lärarinna som heter SunJing. Jag har även tagit privatlektioner av henne och jag har lärt mig massor då. Vid dagens lektion kom hon dock in och började gråtande berätta för oss att hennes chef hade "befordrat" henne till att enbart hålla på med kontorsarbete på skolan istället för att undervisa. Att han skulle komma på att fråga vad HON ville var naturligvis inte att tänka på. Förändringen skulle dessutom träda i kraft per omgående, vilket skulle medföra att vår grupp skulle få inte bara en utan två nya lärare istället. Det tyckte vi inte alls var någon god idé och på rasten bad vi att få tala med bossen. Nu uppstår dock den i Kina kulturellt intressanta situationen att om VI talar om direkt för honom hur fullständigt puckat vi tycker det hela var så skulle ju han förlora ansiktet inför oss - således inte att tänka på. Istället så fick vi be receptionisten att snällt fråga om vi möjligen skulle kunna tänkas få behålla SunJing resten av kursen. Hon kom strax tillbaka och sa att det skulle kunna gå för sig. Några privatlektioner dagtid skulle dock inte vara möjligt längre, så jag får väl se hur jag ska göra framöver.
Att SunJing allra helst ville fortsätta vara lärare på heltid var dock inget vi kunde påverka. Här har man inte samma syn på individer; de är utbytbara mot vem som helst och de får bara acceptera vad de blir tillsagda eller sluta. Tufft!