fredag 2 juli 2010

Anpassningsproblem


Farbror Mao finns på den högsta valören


I Sverige har vi en liten kung på vår 500-lapp

Här om dagen tog jag ut lite pengar ur bankomaten. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig dock. I Kina är nämligen den högsta valören på sedlar 100 RMB (ung lika mkt i SEK), och oftast accepterar inte bankomaterna där uttag på mer än 2,500 RMB per tillfälle. Ska man ta ut mera pengar, får man således stå där och trycka ett bra tag.

Den här gången var det dock enkelt trodde jag. Tryckte in det önskade beloppet; 1,000 SEK.... trodde jag i alla fall. Blev sen oerhört förvånad när bankomaten satte igång att spruta ut 500-lappar. Tydligen hade jag tryckt på knappen för 10,000 SEK, utan att fatta det. Men så mkt pengar kan man ju inte ta ut eller hur var det nu igen...? Började fundera på om det gick att stoppa tillbaka dem på något sätt, men det gick ju inte förstås.

Inga kommentarer: