torsdag 19 juli 2007

Språkförvecklingar mm

En av de större utmaningarna här är ju språket. Vi förstår inte kineserna och deras skrivtecken, och de förstår inte våra bokstäver; än mindre kan de flesta någon engelska. För att kunna göra sig förstådd så får man istället ta till div. pekande, levande charader samt ett glatt leende och hoppas på det bästa. Igår kväll var vi ute i parken alldeles nedanför där vi bor och skulle äta middag. De är ett enklare ställe med en buffé med diverse grönsaker, nudlar, tofu etc., där man bara kan peka och välja vad man vill äta. Själva utmaningen kom dock när vi skulle beställa några små grillspett till detta. Att kackla som en kyckling och fladdra lite med armarna visade sig vara ett framgångsrikt koncept, och vi fick till slut våra grillade kycklingspett, samt även två öl. En alldeles utmärkt måltid, till det facila priset av 50 RMB för oss bäggs (1 RMB = 90 öre ung). Att personalen skrattade hejdlöst behöver jag kanske inte nämna...

Förvirringen är naturligtvis även stor när kineserna ska försöka förstå västerländsk text. Vår Ayi (=hemhjälp) som kommer två fm per vecka och städar, tvättar etc hade väldiga bekymmer med vår tvättmaskin. Alla olika program och inställningar är nämligen på tyska (jawohl!) och hur hon skulle få igång den var en stor gåta. För att lösa detta ringde hon på hjälp från servicepersonalen från bostadsområdet där vi bor (det är ung. som ett hotell vad gäller service) och upp stolpade ytterligare en kines som naturligtvis inte heller kunde någon tyska. Stor förvirring hos alla, innan jag råkade gå ut i köket, bevittnade det hela och kunde få igång tvätten.
Igår var jag och anmälde mig på en språkskola. Den börjar tyvärr inte förrän om drygt två veckor, så jag får väl ge mig till tåls så länge och försöka traggla mig fram ändå.

Inga kommentarer: