söndag 28 december 2008

En dag på isen

Nu har isen lagt sig i Beijing. Idag besökte vi sjön HouHai som ligger innanför 2:a ringleden och lite norr om Förbjudna Staden. Detta var första gången som vi besökte området vintertid, på sommaren är det ett känt tillhåll med många resturanger och barer runt sjöarna.

Ett antal uthyrare av skridskor och diverse åkdon har delat in isen i olika sektioner och tar inträde(10 RMB) för att besöka själva isen. Alla var riktigt glada och det var ett riktigt spektakel med alla som försökte åka skridskor och annat.

Snart är det nog dags för oss att plocka fram långfärdsskridskorna.

Samling på isen

Länsman övervakar det hela

Hyra skridskor

Sockervadd för äldre barn

Åkdon för is

Hårding sjunger inför bad

Hårding på väg mot ett uppfriskande bad

Jäntor på isen

Par på isen

Glada kälkåkare

Snyting vid tuppkälke

Alla har det dock inte lika enkelt

Solen skiner i diset

Karta över sjöarna

lördag 27 december 2008

En stuga i bergen

Snart färdig stuga

Bygginspektion

Kinesisk rördragarkonst

Delar av byns gamla skola (och den gamla åsnan)

Mats och Monika på promenad i byn

Någon slags körbärsliknande bär som vi fick smaka på

Vår chaufför Wu Gang fick ett stelfruset skinn, som han
skulle låta sy en pälskrage av

Nils och Mats dricker varm mjölk (som ju passar sååå bra
med öl...)

Spa-byggnaden inne i Commune by the Great Wall

Vår kamrat Mats håller sedan lång tid tillbaka på med ett byggprojekt. De är några stycken som gått ihop för att fixa till en fritidsstuga uppe i bergen. Från början var det hela tänkt som ett större, arkitektritat hus, men omfattningen på projektet har avtagit i takt med att tiden gått. Det blev helt enkelt för svårt att ro det hela i hamn. Idag for vi dit tillsammans med Mats för att inspektera progressen.

På vägen tillbaka stannade vi på Commune by the Great Wall och åt lunch. Det är ett åtta kvadratkilometer stort exklusivt område med separata villor, spa, restaurang etc som ska vara skönt att ta in på under tex en helg. Det ligger uppe vid den Kinesiska muren vid Badaling, vilket är drygt 5 mil norr om Beijing. Själva stället verkar rätt stiligt, även om det var ganska så kylslaget inomhus när vi var där. Tyvärr var väl maten ingen riktig höjdare (typ dyr, västanpassad kinamat) och servicen var mest förvirrad. Varför tex kannan med varm mjölk dök upp förstod vi inte riktigt. Vi hade beställt te och varken på engelska eller mandarin låter orden te och mjölk lika. Mats tips att gå ihop med några vänner och hyra en hel villa, samt ta med egen mat som man lagar till verkar vara bra.

fredag 26 december 2008

Under en korkek

Nisse under en korkek

Dagens stärkande promenad gick bla förbi relativt nyöppnade the Village vid Sanlitun. Här finns många internationella butiker, tex världens största Adidasaffär i tre våningsplan, Nike och Puma med, samt Kinas hittills enda Apple-butik. Det finns även ett flertal restauranger och barer här.

Julhelgen till ära fanns även en äkta korkek utplacerad inom området. Sannolikt har de inte en blekast aning om alla svenskars speciella anknytning till just korkekar i juletid.

torsdag 25 december 2008

Dagen efter

Årets juläpple

På julaftons kväll hade vi middag med Mats och Jean. Det mesta i julmatsväg hade vi lyckats få tag på; skinka, gravad lax, köttbullar, prinskorv, julmust etc. Dessutom kryddat med lite privatimporterade saker som Västerbottensost, Vilmas knäckebröd samt choklad från Ejes. Vi tittade även på Kalle Ankas julprogram. Det var första gången som Jean såg detta, men troligen inte den sista eftersom hon nu har lyckats gifta sig med en svensk kille. Då hör det liksom till hela paketet. Hon lyssnade under stigande förvåning till vår berättelse om hur man förut bara fick se Disney en gång per år i Sverige. Lät ungefär som Kina under värsta kommunisteran tyckte hon, och vissa likheter fanns det väl.

När kvällen var slut och de skulle gå hem hittade vi ett litet julpaket utanför vår dörr. Personalen från management office hade gått runt till alla lägenheterna och lagt ett litet juläpple utanför alla dörrarna. Snällt!

onsdag 24 december 2008

God Jul!

Glögg framför Maos mausoleum

Vi önskar alla våra vänner en riktigt God Jul eller 圣诞快乐 som man säger här! Det uttalas shèng dàn kuài lè om ni vill ger er på och stila med att säga god jul på mandarin så här under OS-årets allra sista dagar.

Som traditionen bjuder samlades många svenskar nere på Himmelska Fridens Torg kl. 11 och drack glögg och åt pepparkakor. Jämfört med förra året var det väl ung hälften så många människor där, vilket nog speglar det förändrade ekonomiska läget på ett rätt bra sätt. Många har helt enkelt fått åka hem.

måndag 22 december 2008

Förberedelser inför julen

Svensk julmust och (fransk?) julvodka i rött stassfodral

Inför julen måste naturligtvis diverse rätter till det svenska julbordet inhandlas. Mycket går att hitta på IKEA (se tex bilden ovan), men skinka, prinskorvar och revbensspjäll införskaffas på den tyska slaktaren. När jag var där idag träffade jag på flera svenskar som var där för att hämta upp sina förbeställda skinkor.

söndag 21 december 2008

Hutter!

Idag är det förfärligt kallt ute. Vi vaknade vid sjutiden av att blåsten ven utanför fönstret. Drog snabbt täcket över huvudet och somnade om. När vi väl masade oss upp såg vi att det var minus 12 grader ute, och en nordvästlig vind på över 10 sekundmeter. Det som brukar kallas "wind chill factor", dvs gradantal plus vindstyrka motsvarade minus 27! Definitivt den kallaste dagen vi upplevt sen vi kom hit, och vi har sällan sett så få kineser ute på gatan nedanför vårt hus. Eftersom isoleringen tyvärr inte är den bästa runt fönstren, så tog Nisse helt enkelt och tejpade igen dem i sovrummet. Blev definitivt både tystare och varmare.

Framåt kvällen tog vi en taxi ner till the Tree och åt pizza. Vi såg till att få ett bord nära den vedeldade pizza-ugnen. På sommaren vill man istället sitta så långt från den som möjligt.

lördag 20 december 2008

Middag inne i Legation Quarter

Här ligger Legation Quarter

Så här såg området ut år 1912

Det gamla postkontoret, numera en Sichuan-restaurang

Dongjiaomin Xiang (Legation Street), huvudgatan genom
gamla legationskvarteren

Gamla National City Bank, numera Polismuseum

Gamla Yokohama Bank (står numera tomt)

Vi åt middag på ett för oss nytt ställe idag; Maison Boulud . Det är en fransk restaurang i toppklass som öppnade här tidigare i år. Den ligger inne i det gamla legationsområdet som ligger precis öster om Tiananmen Square.

Området etablerades 1860, och härinne levde västerlänningarna sitt eget liv, avskärmade från resten av stan. Inom området fanns eget postväsende, polis och tom ett eget polo-fält, som under senare år även tjänade som landningsbana för flygplan om det knep. I samband med boxarupproret år 1900 ockuperades området av rebeller ("boxare") som ville kasta ut alla utlänningar ur Kina. En internationell styrka kom så småningom till undsättning och boxarna kastades ut. De utländska beskickningarna fick därefter rätt att stationera trupper här som skulle bevaka deras ambassader. För att kunna uppnå detta stängdes området av helt från resten av Beijing, och kineserna kastades ut. Området kom därmed att bli en slags symbol för utländsk ockupation bland många kineser.

I samband med kriget mellan Kina och Japan 1937 övergav de flesta utländska ambassaderna Kina. Det dröjde dock till 1959 när det sista beskickningarna tvingades lämna området och flytta till "landet" vid Sanlitun utanför dåvarande ringmuren (gick ung. vid nuvarande 2:a ringleden).

Så långt om historien. Numera är området stillsamt och rätt vackert att besöka. Det finns en del gamla byggnader kvar, men många förstördes av ambitiösa rödgardister under kulturrevolutionen. Det enda ambassadområde som dock är intakt är det f.d. amerikanska, och det är här man öppnat Legation Quarter efter diverse renoveringar. Förutom Maison Boulud finns även flera bra restauranger som vi hoppas kunna testa framöver.

onsdag 17 december 2008

Idag var luften bättre

Bra luft igen = utsikten tillbaka

Vinterklädda buskar

Var bara tvungen att lägga upp en ny bild till från vår balkong, så ingen tror att vi alltid kvävs i smogen. Samma utsikt, men bilden är från idag när det istället är blåsigt och runt noll grader. Känns dock kallt som bara den, då luften är mycket torrare än i Sverige.

Som tur är så är buskarna på vårt område ordentligt övertäckta så de slipper frysa. Svårt att begripa exakt varför detta egentligen sker dock. Om buskarna nu skulle ta skada av frost så borde ju detta redan ha skett då det varit minusgrader på nätterna i flera veckor nu. Fast det är klart; det gäller ju att skapa arbetstillfällen för alla kineser förstås.

tisdag 16 december 2008

Dålig luft är bara förnamnet

Usel luft = nix utsikt

Bra luft = bra utsikt

Idag är det en sådan där dag med riktigt usel luft. Jämför de båda bilderna ovan, som bägge är tagna från vår balkong - det är ju inte så att man längtar att gå ut direkt... I ärlighetens namn ska jag väl tillägga att den "dåliga" bilden är tagen senare på dagen, när det även var mörkare. Fast jag håller mig nog inne ändå tror jag.

måndag 15 december 2008

Mera jul

Kinatomte med obligatoriskt V-tecken

Entrén till Liangma blommarknad

Nisse framför försäljning av plastgranar

Med tanke på att det egentligen inte firas någon jul i Kina finns det ändå förvånansvärt många jultecken.

söndag 14 december 2008

Utflykt med Beijing hikers

Idag gjorde vi en ny utflykt med Beijing Hikers. Det är rätt många minusgrader på nätterna, men dagarna är soliga och klara med några plusgrader. Det är därför skönt att komma upp i bergen och andas lite frisk luft några timmar.

Dagens hike blev rätt fylld av missöden dessvärre. Vi inledde med ett besök på Memorial Museum of Tunnel Warfare som ligger ca 5 mil nordöst om Beijing. Här byggde byns innevånare tunnlar för att komma undan de japanska ockupanterna under 40-talet. När vi skulle gå in på museet uppstod dock en typsikt kinesisk situation; i vanliga fall så är det fritt fram för utlänningar (undrar om det även gäller japaner...?) att besöka stället mot att man betalar ett inträde på tio yuan. Eftersom det nu är OS-år så har det dock bestämts att det ska vara fritt inträde under 2008, MEN istället måste alla besökare uppvisa ett ID-kort. Dessvärre hade inte alla hike-deltagare med sig dylikt, och några skulle därför bli kvar utanför. Men som vanligt i Kina så löser det mesta sig, bara man tar det lugnt och låter lokalbefolkningen sköta förhandlingarna. Vi fick därefter gå in på museet och även gå ner i några av tunnlarna.

Utanför museet

Karta över tunnlarna

Nisse vid ett plan (liknande svenska Tunnan)

Fosterländsk väggmålning

Inne i tunnlarna

En tunnelman tittar fram

Efter tunnelbesöket for vi vidare för själva hiken. Vicky berättade glatt för oss i bussen att "förra gången de gjorde denna hike så hade de tappat bort sig, men den här gången skulle det inte bli några problem eftersom vi hade en lokal guide med oss". Dessvärre blev det väl inte riktigt så; nog var mannen lokal alltid, men någon guide kan man inte säga att han var. Den första delen av den planerade sträckan kunde vi enl. honom inte gå, då det är mycket torrt i markerna nu och man därför inte får vistas där pga brandfaran (de utgår från att alla röker och slänger fimpar omkring sig). Istället fick vi gå på en asfalterad väg en bra bit, innan vi äntligen fick börja gå på stigar istället. Efter ca 20 minuters vandring tappade guiden dock bort stigen och div. palaver uppstod. Då ingen visste riktigt vad som skulle ske blev det istället lunchpaus där vi befann oss, medan man funderade på nästa steg. Ytterligare några lokala killar dök upp, och efter maten ledde de oss i alla fall iväg på en hyfsad promenad, även om sträckan blev klart kortare än vad som från början var tänkt. Som tur var kom vi dock fram till byn där bussen skulle hämta upp oss.

Efter avslutad vandring blev det mat och dryck på den lokala "guidens" mathak. Bussresan hem tog ca 1,5 timme, men mellan den 4:e och 5:e ringleden stannade bussen plötsligt på motorvägen. Något slags fel hade inträffat, men som tur var lyckades de få fart på bussen igen och vi kunde ta oss tillbaka till Lido.

När kommit hem igen blev det ett varmt bad, med levande ljus och glögg. En skön dag till sist, och som det brukar heta: vi hade ju i alla fall tur med vädret!

Guiden Vicky från Beijing hikers

På väg nerför berget

Deltagarna syns knappt

Pass på ca 300 meter

Förvirrade lokala vägvisare

Nisse försöker förstå hur en ny GPS fungerar

Gubbe i byn

Byns tanter tar igen sig i solskenet

Åkdon av något äldre modell