söndag 3 februari 2008

Skridsko med vissa förvecklingar


Ytterligare en härlig skridskohelg! Vi for tillbaka till Miyun reservoaren och hade en precis lika skön dag som förra helgen. Den här gången fick vi även sällskap av bla två SAS-piloter som hade läst förra helgens färdrapport på SSSKs hemsida. De flög hit på lördagen och skulle flyga planet tillbaka till Stockholm på måndagen, men under den lediga söndagen passade de på och åkte skridskor.

Miyun ligger ca 7 mil från Beijing och då vi inte har någon bil så får man antingen försöka lifta med någon annan eller hyra en bil med chaufför. Förra helgen hyrde vi och allt gick smärtfritt. Den här helgen vände jag mig till samma ställe för att upprepa beställningen, men den tjejen jag tidigare haft kontakt med befann sig på semester och istället fick jag tag på hennes kollega Mary. Beställde ”lika som förra helgen” och allt skulle vara OK. På morgonen då vi skulle iväg får jag först SMS 1: ”Your driver is Mr Zhao and he is now at the gate.” OK, jag går dit och ser lite förvirrad ut. Får snart kontakt med en trevlig ung man som är vår driver. Han hjälper till att bära pikar, pjäxor osv och vi börjar gå i riktning mot parkeringen. Han går inte med några särskilt bestämda steg dock, och han frågar efter ett tags irrande var vi har parkerat bilen. Jag ställer samma fråga till honom, varpå vi raskt blir överens om att här har det gått snett någonstans…! Vi har alltså en driver men ingen bil. Plockar upp mobiltelefonen och ringer till Mary för att förklara problemet. Hon garvar stort, men lovar fixa en ny driver MED bil som ska dyka upp efter 20 minuter. Säger hejdå till Mr Zhao och ger honom lite pengar för att han försökte. SMS nr 2: Driver phone no is xxxx.” Det går två minuter, SMS nr 3:”He will reach no more than 20 minutes”. Det går 22 minuter, SMS nr 4: “The car caught in traffic, and another car will pick you up in 10 minutes” Det går en kvart, SMS nr. 5: “Driver will come soon”.

Till slut dyker i alla fall en driver MED bil upp, och vi lyckas ta oss iväg till sjöarna för en härlig dag på isen! På vägen hem fick vi nästan bensinstopp, men det är en annan historia…

Inga kommentarer: