lördag 12 juli 2008

Nu är det sol igen


Fy för sol! Paraplyet fram

Hoppsan, ännu en dag med klart väder! Det verkar vara något skumt med vädret; under veckorna ser det ut som ärtsoppa när man kikar ut på morgonen, men så kommer helgen och vips så är det nu för andra lördagen i rad soligt och klart! Många börjar misstänka att man övar på någon slags kemisk vädermanipulering så här inför OS, för då måste det självfallet vara fint hela tiden. Och vad gör helikoptern som snurrat över stan hela dagen? Det gäller ju generellt flygförbud över Beijing... skumt va ordet!

När det är sol så tar många kineser fram sina paraplyer, för de vill ju verkligen inte bli solbrända och bli tagna för bönder. En svensk jag träffade berättade tex att när han kom tillbaka från semestern i Sverige förra sommaren, solbränd och grann, så blev hans sekreterare alldeles bestört. "Stackars dig, om jag hade sett ut som du så hade jag stannat hemma från jobbet i två veckor och hållit mig inne tills jag bleknade! Så där vill man ju verkligen inte visa sig bland folk!"

Inga kommentarer: