tisdag 21 augusti 2007

Språkstudier



Nu är jag inne på min 3:e vecka på språkkursen, och det går definitivt framåt. Vi är inte så många i klassen som ni ser ovan och vem som är lärare kan ni säkert räkna ut. Resten av eleverna är amerikaner, och att försöka lära sig korrekt kinesiskt uttal kombinerat med bräkig amerikansk brytning är väl ingen jättehöjdare, även om de självfallet är mkt trevliga och snälla som personer betraktat. Kursen är tre fm per vecka under åtta veckor, men de går ganska så fort fram så jag måste lägga en hel del tid själv på att plugga.

Jag pendlar mellan att få vissa "aha-upplevelser" vad gäller kinesiskan, för att strax därefter känna att "det här går aldrig". Definitivt det klart svåraste språk jag försökt lära mig, men skam den som ger sig!

Eftersom Nisse inte har möjlighet att gå i skolan på dagarna, så har han istället valt att ha en privatlärare (Fiona heter hon) som kommer hem till oss och undervisar honom. Han går ut hårt och kör kvällstid, två dagar i veckan, två timmar per gång. Detta sätt blir självfallet väldigt väl anpassat till just honom, men samtidigt blir det kanske alltför intensivt efter en hel dag på jobbet när han redan innan är tämligen slut i skallen. Vi får se om han orkar köra vidare på det här sättet eller om han byter efter ett tag.

Inga kommentarer: