tisdag 29 april 2008

Helgnöje i parken


OS-firande kineser


Bröllopsfotografering- brudgummen väntar uppe till höger


Friluftsliv mitt i storstan (obs toalett-skylten)
Att gå i Chaoyang-parken är alltid en lite annorlunda upplevelse. De aktiviteter som vi västerlänningar främst utövar i parker är inte riktigt desamma som de som kineserna praktiserar. På väg till lördagens brunch så hamnade vi t ex mitt i en folkvandring som hade någon slags anknytning till OS - exakt vilken är oklart. Vi fick även se två par som tog sina bröllopsbilder samt flera som tältade mitt inne i parken.

Förutom alla helglediga personer så pågår det en enorm aktivitet där inför OS. Hela parken håller på och fixas till, och eftersom det här är Kina så går man mycket grundligt tillväga. Små kanaler fylls igen och veckan därpå finns det istället träd planterade där. Blommor som inte ser vackra ut byter man ut. Gräsmattor som växer dåligt plockar man bort för hand och lägger dit nytt gräs, osv. osv. Allt för att visa upp sig från den bästa sidan under de kommande spelen. I den norra delen av parken ska nämligen beach-volley gå av stapeln. Tyvärr är det för långt bort för att vi ska kunna sitta på balkongen med varsin kikare och kolla in matcherna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Nisse o Monika!
Länge sedan sist, tappade bort er blogg i höstas och har sedan glömt bort den. Men hade nu ett längre snack med Björn och fick den.

Jag befinner mig i Manila, Filippinerna, sedan tre veckor tillbaka. Ska vara här tre veckor till på ett SIDA-uppdrag för Skatteverket. Så vi är alltså inte så långt ifrån varandra ...!! Varmt här, runt +35, trevliga människor och en hel del att se. Var förra veckan ute på en tjänsteresa och stannade över helgen på en ö med fin strand och koraller att snorkla omkring. Jag har tappat bort era mejladdresser, men om ni skickar ett svar på min, så kan ni få en liten reseberättelse.

Kul att läsa om vad som händer hos er och Kina & OS-facklan är ju minst sagt i fokus på senare tid!

Såg till min glädje att ni nu kan räknas in i klubben som har Nespresso kaffemaskiner, grattis!

Ha det bra, hoppas att vi ses någon gång i sommar hemma i Sverige!

Hälsn / Tommy
tommy.carlsson@nsf.scout.se