onsdag 30 april 2008

Dag 1 - Dali

Dramatiskt väder

Buddisttempel vid Erhai sjön

Nísse storfotograf

Monika njuter av den friska luften

Ön vi besökte säljer sin fångst

Maos lilla röda är numera en turistartikel

Extra fin tallrik till försäljning

Lokalt vin

Efter att ha farit från Beijing strax före kl. åtta på morgonen landade vi i Kunming kvart över elva. En chaufför med fin, kinesisk lyxbil modell äldre (gissar att den körts i officiella sammanhang åt någon partipamp) mötte oss på flygplatsen. Vi fick sedan fara den nya fina motorvägen upp till Dali; en resa på ca 3,5 timmar.

På vägen passerade vi bl a förbi Dinosaurieparken, där man kan bekanta sig med världens största fyndplats av dinosauriefossil från Juraperioden. Parken är sprillans ny och öppnade i mitten av april 2008. I parken ses skulpturer av dinosaurier i naturlig storlek och man har även försökt rekonstruera de geografiska fårhållanden som rådde under tiden då dinosaurierna levde här. Tyvärr hade vi inte tid att stanna där, utan for vidare till Dali.

Väl framme vid vårt hotell i Dali, möttes vi av vår guide Zhao Fan. Hans första fråga var; ni är väl lite trötta efter att ha rest hela dagen; vill ni vila lite? Ja tack svarade vi. OK då, vi ses om 20 minuter... Här gäller det att hinna med hela programmet och inte förlora tid!

Nästa punkt var en båtfärd. Själva Dali ligger på en bergsluttning, med höga berg som omger staden i syd, öst och väst samt sjön Erhai på den norra sidan. Det var oerhört vackra omgivningar och mycket skönt att komma ut på sjön ett tag och andas frisk luft. Vi for till en liten ö ute i sjön där ett av provinsens minoritetsfolk bor (bara runt Dali bor det 25 olika minoriteter). Efter en kort promenad på ön, fick vi prova lite olika tesorter på vägen tillbaka.

Dali är en mycket gammal stad och det bodde människor där redan för 4000 år sedan. Storhetstiden inträffade under Ming-dynastin (1368-1644) och från den tiden finns delar av den gamla staden kvar. De har även restaurerat den gamla ringmuren som byggdes under denna epok. Då staden är omgiven av berg så har det alltid varit svårt för aggressiva krigsherrar att inta den, så den har klarat sig rätt bra från förstörelse och yttre inblandning. Istället var det en knutpunkt för handel mellan Kina och andra länder via Indien.

På kvällen åt vi middag på guidens café Buena Vista, och prövade även det lokala vinet. Caféet drivs av hans fru, men en av rätterna är det svärfar som är bäst på att laga till, så även han fick rycka ut i köket när vi gjort vår beställning.

Dagen var dock inte slut än; vi passade nämligen på att gå på massage på hotellet. Det var en rätt surrealistisk upplevelse, där vi först fick byta om till varsin ”pyjamas” (kinesisk massage sker med kläderna på). Sen fick vi ligga på varsin extremt gnisslig järnsäng medan de masserade, medan TV:n hördes i bakgrunden (karatefilm) samt höra personalen bryta ut i ”huānyíng guānglín!” i talkör varje gång en gäst kom in i receptionen. Det var rätt svårt att hålla sig för skratt faktiskt.

Själva frasen ”huānyíng guānglín!” är förresten en artighetsfras som man ofta hör när man går in i olika affärer här. Enligt min lärobok i kinesiska så betyder det ung ”The presence of your Excellency is just a brilliant ray illuminating me and the place where I am”. Kinesiskan har verkligen en enorm mängd med olika sätt att utrycka sin respekt för andra samt be om ursäkt. Tjusigt värre och svenskan blir rätt fattig i jämförelse.